10 dagen - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Inger Koorenhof - WaarBenJij.nu 10 dagen - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Inger Koorenhof - WaarBenJij.nu

10 dagen

Blijf op de hoogte en volg Inger

08 September 2016 | Spanje, Sevilla

Hola todos!

Zo, ik wilde deze blog eigenlijk maandag al schrijven maar toen is het er niet van gekomen maar hier ben ik nu. Ik ben inmiddels al 10 dagen in Spanje en krijg best veel berichtjes van mensen die vragen hoe het met me gaat en hoe ik alles beleef etc. Nou heb ik in mijn tijd van de Alpe D'HuZes ook veel geblogd en dat vond ik wel leuk, alleen vond ik dat mijn leven te saai was om te gaan bloggen. Nu is er weer iets te beleven in mijn leven dus: GO.

Sinds ik begon aan mijn opleiding zei ik al: in jaar 4 wil ik wel weg uit Nederland. Tijdens het vierde jaar is er namelijk een vrije keuze ruimte dus die kun je mooi zelf invullen. Eerst wilde ik heel graag een half jaar naar Suriname voor stage, maar dat ging helaas niet door. Toen kwam een studie in Sevilla op m'n pad. Papa en mama waren net enthousiast teruggekomen uit Sevilla en ook Kirsten en Jeroen hadden er al veel over verteld. Na wat mailcontact met de coördinator van de Hanze en van Sevilla wist ik het: ik moet er maar gewoon voor gaan.
En toen, veel geregel later, kon ik op 29 augustus eindelijk in het vliegtuig stappen.
In de week ervoor werd me veel gevraagd: ben je er klaar voor? Nou, ik denk nog steeds dat je er nooit helemaal klaar voor bent. Ik bedoel: je koffer in pakken voor 5 maanden ergens anders wonen, dat is niet hetzelfde als je spullen inpakken voor een weekje vakantie. Maar ik was zo goed als klaar om te gaan en had een ticket geboekt dus ik moest ook wel gaan. En daar was het moment op Schiphol: afscheid nemen van m'n uitzwaai comité. Bestaande uit: vriendinnen Chris, Hedy en Lianne, zus Kirsten, papa, mama en natuurlijk: Benny. Ik had nooit gedacht dat ik alles ineens zo eng zou vinden: wat ging ik in vredesnaam doen?!?!?! Maar ik stapte gewoon in het vliegtuig en kwam aan in Sevilla. Ik had in Nederland al wat research gedaan en ging met de bus zelf naar m'n huis. Via school heb ik een buddy gekregen, ze wilde me wel ophalen maar dat heb ik afgewezen. Ik wilde het even helemaal zelf doen. Uiteindelijk kwam in Sevilla klas- en huisgenoot Annemarie me voor Plaza Espana ophalen. Annemarie en ik zijn allebei vanuit de Pabo op de Hanze hier naar toe gekomen, lotgenoten dus.
Het moment dat ik voor Plaza Espana stond, wist ik het: wauw, dit is echt een moooooie stad(en ik had verder alleen nog maar het vliegveld en de weg naar het centrum gezien). Eenmaal thuis(ja dit is nu thuis) hadden de huisgenootjes net eten gemaakt en kon ik gelijk aanschuiven. Hierna gingen we gelijk even een biertje drinken in het centrum. Nou, bier.... Het was hier zo'n 28 graden om 23 uur, ik had het verdomde heet, emoties overal, niet zoveel gegeten. Ik was in shock van de hitte hahaha. Maar kon wel gelijk de stad verkennen.

De volgende dag ben ik met twee huisgenootjes gelijk de stad ingegaan. Maandagavond gingen we lopen, maar dinsdag gingen we met de fiets. Hier in Sevilla heb je een systeem(Sevici) waarmee je op 250 plekken in de stad een fiets kan pakken en hem ergens anders weer terugzetten. Wij als dutchies hebben dat natuurlijk echt nodig. Daarnaast wonen we wel dicht bij het centrum, maar een fiets is toch wel makkelijk. Na een dagje shoppen besloten we om maar voor het hele huis te koken. Dit was waarschijnlijk toch de laatste keer dat dat zou gebeuren. Dus, spaghetti gemaakt voor 13 man, leuk klusje.

Op woensdag werden we verwacht op de school, Universidad Loyola Andalucia. Eerst kregen we een toets Spaans, om het niveau te bepalen. Nou ik had het niet hoeven doen want ik kom niet verder dan: Dos cervezas por favor. Hierna werden we welkom geheten door de directeur met een welkomspraatje. Loyola is een nieuwe universiteit die ook in Córdoba zit. De campus waar ik heen ga is nog maar 4 jaar oud. Het is een super modern gebouw op een ruim complex. We hebben drie gebouwen met allemaal hele koude airco. De campus ligt net als het Zernikecomplex bij ons in Groningen aan de rand van de stad. Gelukkig hebben ze een shuttlebus die twee keer per dag naar de campus rijdt en weer terug(handig!!). Daarnaast kun je er nog komen met de fiets en met de publieke bus.

Donderdag en vrijdag hadden we van 9.30-13.00 uur een intensieve Spaans cursus. Is ook wel nodig want je redt je niet overal met alleen twee biertjes kunnen bestellen. In de middag deden we eigenlijk niet zoveel behalve wat thuis chillen. Ik woon in een groot huis met allemaal internationale studenten. Over twee weken zijn alle kamers bezet en dan zijn we met 17 man. Volle bak Engels praten hier. Al kunnen we ook prima in het Nederlands praten want we zijn met 6 Nederlanders. We hebben allemaal een eigen kamer en delen een badkamer met een aantal anderen. Daarnaast hebben we een dakterras(inmiddels met zwembad) en een terras beneden.

Inmiddels heb ik er al weer een schoolweek opzitten. Het zijn lange dagen maar we zijn gelukkig op vrijdag vrij. Ik volg allemaal vakken die aansluiten bij mijn opleiding. Maar wel uit verschillende jaren. De tweedejaars hebben dit semester een heel zwaar rooster, 5 dagen van minimaal 9-17 geloof ik. Maar, zij hebben een pauze van 2 uur om te eten. Aangezien Annemarie en ik ook vakken van andere jaren volgen, hebben wij geen pauze. Wij gaan gewoon in een stuk door. Maaaaar, zijn wel op vrijdag vrij.

Afgelopen zondag zijn we met de Eurasmusclub Sevilla een dagje naar het strand geweest. Het schijnt een van de mooiste stranden hier te zijn. Ik vind dat ik niet kan oordelen omdat dit de enige is die ik heb gezien, maar het was echt zo mooi. Aan het einde van het strand is een enorme duin en het uitzicht vanaf daar is fenomenaal. Echt genieten. (zie foto's) Aan de andere kant van het water is land in zicht, Afrika. Bizar dat ik hier zo dichtbij ben.

Maandag was het bloedje heet hier in Sevilla en zelfs de mensen die hier wonen waren aan het puffen en steunen. Het was namelijk 44 graden. (foto is een bord vol in de zon) Ik heb laatst ergens gelezen dat de warmste temperatuur ooit gemeten in Nederland 39 graden is. Bizar om te bedenken dat het hier 5 graden warmer is. Maar goed, rustig aan doen en veel water drinken. Het blijft hier sowieso heel lang warm. Vandaag was het maar 34 graden geloof ik, maar het is nu nog 29 graden. Ik zou in Nederland blij zijn als we 29 graden hebben in de middag. Daardoor schuif je je ritme wel lekker op. We eten hier elke dag pas heel laat. En de eerste week aten we heel erg ongezond, studenten he. Ik denk ook dat het komt omdat ik nog elke keer het idee had dat ik op vakantie was. Er was nog geen besef dat ik hier echt een paar maanden blijf. Inmiddels komt het een beetje binnen en heb ik besloten veel te gaan genieten. In Nederland heb ik normaal altijd een heel druk leventje en wil nu even genieten van hoe het ook kan: rust. Zoals een echte Spanjaard zegmaar. Ik heb nu weekend en ga dit weekend weer lekker genieten. Vorige week ben ik op vrijdagavond op stap geweest hier, echt super leuk. Fijne muziek, fijne mensen en veel hier is buiten. Mag ook wel als het 30 graden is 's avonds. Maar zo heb ik niet echt weekend gevoeld.

Verder is het leven hier fijn. Ik probeer nog wel wat Spaans te oefenen en misschien ga ik nog wel een cursus ofzo doen maar daar ga ik me nu nog niet druk om maken. Ik heb aankomende woensdag nog 1 keer Spaans cursus en dan is dat klaar. Ik denk dat m'n woordenschat is vervijfvoudigd in een week, best knap toch? Dat gaat me deze week niet lukken denk ik.
Morgen gaan we weer lekker shoppen en ga ik maar wat voor school doen, want oh ja... ik ben hier voor school. En nou doen ze hier heel graag aan huiswerk, seminars en praktijkopdrachten dus we hebben het druk druk druk. Maar alles op z'n tijd en we doen lekker rustig aan.

Ik heb geen idee wanneer ik weer iets leuks te vertellen heb dus wanneer m'n volgende blog is. Overigens heb ik een Spaans nummer. Hierop kun je me bellen en sms'en. Je kunt me wel gewoon nog een whatsappberichtje sturen op mijn oude nummer(als je die hebt natuurlijk).

Adios amigos!!

  • 09 September 2016 - 09:23

    Marte:

    Ha die Inger,
    Fijn dat je aan het bloggen bent. Het is leuk om te lezen wat je bezig houdt en wat uitgebreider dan in een Appje. Nou kan ik mensen die naar je vragen hiernaar verwijzen. Mooie foto's ook op herkenbare plekken. Maar moest je nou echt Hollandse kaas eten in Spanje?

  • 09 September 2016 - 11:51

    Oma:

    hoi inger
    bedankt voor je schrijven fijn dat je het naar je zin hebt
    zie graag het volgende verslag tegemoet
    veel succes liefs oma

  • 09 September 2016 - 16:25

    Floor:

    Hee Inger!
    Wat een mooi verhaal! Zo knap dat je dit doet!
    Groeten Floor (Goettsch)

  • 13 September 2016 - 22:41

    Karin:

    Jaaaaa, gezellig blogs lezen van jou! Volgens mij kun je echt wel aan dat tranquillo leventje wennen daaro! Veel plezier en geniet ze. Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sevilla

Sevilla

Een half jaar als erasmusstudent studeren in de warmste stad van Europa: Sevilla

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2017

Nog 9 dagen!

25 December 2016

Veel

21 November 2016

Een heeeeleboel

22 Oktober 2016

Gewenning

25 September 2016

Time flies
Inger

Actief sinds 06 Sept. 2016
Verslag gelezen: 782
Totaal aantal bezoekers 7988

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2016 - 30 Januari 2017

Sevilla

Landen bezocht: