Een heeeeleboel - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Inger Koorenhof - WaarBenJij.nu Een heeeeleboel - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Inger Koorenhof - WaarBenJij.nu

Een heeeeleboel

Blijf op de hoogte en volg Inger

21 November 2016 | Spanje, Sevilla

Hola!

Zo, daar zijn we dan maar weer.
First of all: dit is een waarschuwing, dit is een hele lange blog. Heb je geen tijd om hem helemaal te lezen? Probeer het dan later nog een keer. Daarnaast is hij in twee stukken verdeeld: een stuk over 3 mooie steden en een stuk over de rest van mijn leven hier. Als je dus geen zin hebt om over een van die twee dingen te lezen, dan kun je gewoon scrollen. Zijn jullie er klaar voor? Vale? Venga , Vamos (dit betekent dus: Oke? Kom op, daar gaan we!)

PART 1:

Ik had gezegd dat ik nog wat meer zou schrijven over Gibraltar, Ronda en de derde stad(dit is nu dus nog een verrassing). We(5 meiden uit het huis) hadden een auto gehuurd voor een dagje en gingen on tour op naar Gibraltar, wat dus onderdeel is van Engeland. Waarom? Geen idee. Maar het was op een of andere manier heel grappig om door de mensen in de winkels en restaurants aangesproken te worden in het Engels, altijd maar weer dat Spaans… Maar goed, na wat gegeten te hebben (typisch Brits uiteraard), gingen we onderweg naar ons doel van de dag: APEN! Want ja, er wonen apen op Gibraltar. Het schijnt zelfs de enige plek te zijn in Europa waar apen in het wild leven. Overal hingen waarschuwingsborden dat de apen wel agressief kunnen worden en ze staan er om bekend dat ze tassen leegroven. En als je zo een uurtje boven op de berg bent, dan zie je dat vaak genoeg gebeuren. Deze aapjes associëren plastic tasjes met eten, dus als er dan ook maar iemand met een plastic tasje rondloopt, dan proberen ze over te gaan op actie. En dat gebeurde ook bij een huisgenootje. Maar ja, wat doe je dan? Als een aap je Michael Kors-tas te pakken heeft omdat hij er achter kwam dat er in je plastic tas geen eten te vinden was? Juist, dan hoop je alleen maar dat er iemand de tas terug pakt en dat de aap er niet mee wegrent. Nadat de aap eerst de rits heel behendig open ritste, haalde hij zo al het eten eruit wat er in zat en toen was er een man die de tas wel even wilde terugpakken van de aap. HELD! Leuk om te zien hoe verschillend mensen kunnen reageren als zoiets gebeurd. Zo was er een huisgenootje heel hard aan het lachen, één op zoek naar iemand die kon helpen, en ik? ik bedacht me natuurlijk dat ik hier wel een foto van moest maken. Verder zijn de apen heel leuk en dus totaaaaal niet bang. Ik denk oprecht dat de meeste mensen banger zijn voor die apen dan zij voor ons. Het is dus ook moeilijk om dichtbij de apen te komen als je niet durft, zij vinden het namelijk prima, maar als je zelf niet durft… Gelukkig heb ben we genoeg leuke foto’s geschoten en konden we weer veilig naar het ‘aap-vrije’ gedeelte van Gibraltar. We gingen nog even van het uitzicht genieten bij het zuidelijkste puntje van Gibraltar. En, als je net zoals ik dacht: dan ben je dus op het meest zuidelijke puntje van Spanje? Nope! Gibraltar is dus niet het zuidelijkste puntje. Maar, nog steeds is het tof om Afrika zo dichtbij te zien liggen.

Na een aantal uren in Gibraltar zijn we doorgereden naar Ronda. Een stadje die bekend staat om de brug die redelijk midden in het centrum ligt. En ja, dat is echt wel mooi. We hebben hier snel wat gegeten en rondgelopen en hebben toen van een zonsondergang bij de brug genoten. Echt mooi! Maar inmiddels hadden we het allemaal echt koud en moesten we de auto die avond weer inleveren dus reden we weer richting Sevilla. Goede reden ook om nog een keer terug te gaan naar Ronda, heb nog lang niet alles gezien daar. Verder was het super leuk om weer een dagje weg te zijn en de omgeving te zien, want het is echt wel mooi hier in de omgeving. Wel iets anders dan de Nederlandse plattelanden en kleine dorpjes die je tegenkomt als je naar Amsterdam oid gaat.

Het weekend waarin we hierheen zijn gegaan was het tweede weekend van oktober en we hadden besloten dat we zoiets maar wat vaker moesten doen. En zo kwamen de plannen om een keer een weekendje ergens heen te gaan, met een overnachting er bij. We wilden super graag naar Granada om onder andere het Alhambra te bezoeken. Helaas is dat zo populair dat het hele weekend vol zat en we dus geen kaartjes konden krijgen. Op zoek naar andere opties. En voor we het wisten boekten we een weekendje: LISSABON! Met z’n vieren stapten we op vrijdagavond in de bus en kwamen we op zaterdagochtend heeeeel vroeg aan in Lissabon. Het was echt vroeg want ALLES was nog dicht. Toen om half 8 de Starbucks open ging, zijn we hier maar heengegaan. En hier hebben we nog minstens een uurtje geslapen, oeps. Hierna zijn we naar ons hostel gegaan die midden in het centrum was om onze spullen te droppen.

We hebben er toen voor gekozen om een kaartje te kopen voor de hop-on hop-off bus. Zo zouden we alle hoogtepunten (letterlijk en figuurlijk) kunnen zien en daarna nog kunnen kiezen wat we eventueel nog een keer wilden zien. Letterlijk en figuurlijk omdat de hele stad is gebouwd op een berg. Lopen daar is echt een work-out. Aan het einde van de middag checkten we in in ons hostel en haalden we nog wat uurtjes slaap van de vorige nacht in. Aangezien de hele nacht slapen een utopie bleek te zijn… Daarna gingen we wat eten en hebben we nog wat door de stad gelopen. De volgende ochtend zijn we naar een bekende wijk geweest: Belem. Dit was vroeger een soort wijk een aantal km buiten de stad, maar inmiddels ligt het aan de stad vast. Hierna hebben we nog een heerlijke lunch gehad en was het alweer tijd om naar het hostel te gaan om de spullen weer op te halen. We hadden om 5 uur afgesproken met een mevrouw van Blablacar voor een ritje terug naar Sevilla.

Ik dacht altijd dat Lissabon een criminele stad was, maar ik vond het reuze meevallen. Het is een levendige stad met veeeeel meer toeristen dan Sevilla. Een ander groot verschil is, dat er veel meer mensen met een donkere huidskleur rondlopen. Er zijn veel Afrikanen in de stad die je van alles proberen te verkopen. En dat is iets wat wij in Sevilla toch een stuk minder hebben. Maar goed, Lissabon heeft dan weer iets heel fijns wat Sevilla niet heeft: een zee. Ik vond Lissabon echt wel een mooie stad maar weet niet zeker of ik er zo een week heen zou gaan op vakantie. Maar he, ik snap wel dat mensen dat wel doen!



PART 2:

De andere weken zijn gewoon voorbij gegaan, op wat feestjes en wat regen na. Want de laatste tijd heeft het hier ook best veel geregend. Een keertje regende het zo erg, dat ik een plas met water in mijn kamer had (dat kwam dus schijnbaar vanaf de straat!?!). Toen de klusjesman kwam, zei hij: tsja, dat hebben wij nou eenmaal niet zo vaak, dus wij weten niet zo goed hoe het water afgevoerd moet worden. Als je nou de Nederlanders hebt, die hebben zo vaak regen, die zijn daar aan gewend. Ha-ha ze zijn er hier dus niet aan gewend dat het een keer hard regent.

Op school ging het leventje ook gewoon door en dat ging allemaal prima. Voor een vak moeten we activiteiten voor Engels lessen bedenken en de lerares vond dat het tijd werd voor echte kinderen in de klas. En zo geschiedde, we kregen een klas met 25 Spaanse kinderen van 4-5 jaar oud, heeeerlijk! In de afgelopen twee en een half jaar heb ik veel stage gelopen en ik merkte dat ik het wel miste om kinderen om mij heen te hebben. En nu was het weer zo ver. Ondanks dat het wat moeilijk ging als een kindje tegen me ging praten, heb ik er echt van genoten. Echt een hele toffe ervaring, leuk om te doen!!

Begin november stond er hier in Sevilla een leuke wedstrijd op de planning, tegen FC Barcelona. Ik was ooit een beetje fangirl van FC Barcelona, en ja, als ze hier dan toch waren.. Helaas waren de kaartjes niet te betalen en ook bijna niet normaal te krijgen, dus ik heb de wedstrijd niet gezien. Maaaaar, ik ben wel samen met een huisgenootje naar het stadion toegegaan. Onderweg naar het stadion was het vlak bij ons huis een beetje druk. En daar stond ineens: de FC Barcelona spelersbus. Die spelers sliepen dus op 5 minuten loopafstand van ons huis in een hotel. We besloten om daar maar te wachten met de kans om de spelers te zien, we waren niet de enige maarr……. Het is gelukt!!!!! Ik heb Messi echt gezien! En mijn dag kon niet meer stuk!!!! Eigenlijk mijn hele week niet meer haha. In januari komt hij weer deze kant op, dan speelt hij tegen Real Betis, kijken of het dan lukt om een kaartje te kopen.

De week na de wedstrijd was de laatste week van college met de tweedejaars, zij zijn nu voor 3 weken op stage dus we hebben geen lessen meer met ze. Dus hadden we in die week de eindpresentaties en nu hebben we 12 uur les minder in de week. Heerlijk!!
Die week was ook de week dat ik weer visite zou krijgen. Op donderdagochtend vlogen papa en mama samen met tante Nel deze kant op. Ik had eigenlijk gewoon school, maar ik kan ze toch niet zomaar gewoon aan laten komen, dus ik heb ze opgehaald op het vliegveld, verrassing! Jammer dat mama mijn schaduw al herkende en dat ze ook al wel iets had verwacht. Ik ben te voorspelbaar denk ik. Na nog een eindpresentatie te hebben gehad, was het eindelijk tijd om een heel weekend met familie door te brengen. En dat was echt heerlijk! Maar wel ook heel vermoeiend, ineens 12 km lopen op een dag terwijl ik normaal toch niet zoveel meer loop haha. Helaas verpestte iemand het plezier want op zaterdagavond werd Nel haar telefoon gestolen door een vervelende meneer die ons een flyer probeerde aan te smeren. Hij lag gewoon op tafel en daarna niet meer. We zijn gelijk naar een politieagent gegaan en die heb ik in mijn Spaans, met handgebaren en gemixt met Engels uitgelegd wat er aan de hand was. En hij snapte het!! We moesten naar het politiebureau om aangifte te doen en dat hebben we ook gedaan. Zo balen dat dit ook precies op de derde dag moest gebeuren, zo aan het begin van de vakantie. Gelukkig had ik nog een telefoon die Nel de rest van de week heeft gebruikt, en ja, gelukkig heeft ze een verzekering die dat hopelijk dekt. Maar goed, wel een boel geregel zo. Toen ik op zaterdagavond laat naar huis fietste was ik voor het eerst sinds tijden echt boos en verdrietig. Ik voelde me zoooooo veilig in deze stad, en nu heeft iemand dat gewoon aangetast. En dat was zo stom! Maar vol goede moed gingen we zondag weer gewoon verder met sightseeing. Er zijn een heleboel foto’s gemaakt en sommigen daarvan zijn te spotten op de facebook van mama.

Op maandag was ik weer alleen en was ik ook nog eens vrij, dus kon ik weer lekker voor mijzelf dingetjes doen, heerlijk! De week vloog voorbij en op vrijdag kwam de visite weer terug na een rondreisje naar Granada en Cordoba. Ik kon nog een avond gezellig met ze eten en kletsen en daarna was het weer voorbij. Weer een raar gevoel omdat ik nu wist dat ik ze weer een lange tijd niet zou zien. Met een brok in mijn keel liep ik naar huis en wilde ik het liefste mijn bed inkruipen. Maar dat had ik de afgelopen week al zoooo vaak gedaan, nee ik ging gewoon maar op stap. Fantastische afsluiter van heerlijke dagen. Een week waarin het weer echt fantastisch was, maar echt. Wat een mazzel had mijn visite met het weer. En nu ze weg zijn, regent het alweer een hele dag. Het hele weekend heeft het echt geregend en nu nog steeds, en het schijnt nog een week zo door te gaan. Maar he, daarvoor ben ik hier toch niet heen gekomen? Maar goed, we doen het er maar weer mee.

Deze week weer 3 dagen naar school en dan vrijdag weer naar het vliegveld want dan vliegt Benny weer deze kant op! <3 En op zaterdag gaan we heel vroeg met de trein naar Malaga om daar een weekendje door te brengen. Na het bezoek van Benny breekt de laatste schoolweek al aan en dat betekent dat de toetsen er ook aan zitten te komen. En na die toetsen? Geen idee, ik heb hier nog anderhalve maand een kamer en blijf hier ook zeker. Dus een beetje reizen en misschien nog een Spaans cursus oid doen. We zien het wel. Daar ga ik me (als een echte Spanjaard zal doen) nu nog niet te druk over maken. Mañana mañana, dat zeggen die Spanjaarden maar al te graag.

Mijn Spaans gaat trouwens steeds beter. Papa, mama en Nel sliepen in Sevilla in een appartement via airbnb, de man die ze op stond te wachten die stelde me wat vragen in het Spaans en ik kon die man begrijpen en kon de vragen beantwoorden. Trots! En leuk om de gezichten van papa en mama te zien hahaha. Deed ik toch wel eventjes weer. Maar ik moet veel oefenen dus dat ga ik nu maar weer eens doen.

Hasta luego!

PS. er staan dus nog meer foto's bij maar die kun je niet in dit onderstaande vakje zien. Klik daarvoor op : ga naar het overzicht


  • 21 November 2016 - 15:01

    Nel:

    Hoi Inger,

    Ik heb je hele stuk gelezen hoor!.
    Het was zeker leuk om bij je te zijn geweest. En wat hebben we inderdaad mazzel gehad met het weer.
    Sevilla is zeker een super mooie stad. En wat een boel gezelligheid en bedrijvigheid. Ook ik was onder de indruk van je vaardigheden in het Spaans en je hebt me zeer goed geholpen na de diefstal van mijn mobiel.
    De verzekering gaat gelukkig volledig vergoeden, dus ik kan weer naar de winkel voor een nieuwe.
    Nog bedankt voor het lenen van je mobiel de afgelopen week.

    Nog hele fijne weken daar. En geniet van je weekend met Benny.

  • 21 November 2016 - 18:58

    Marte:

    Mooi geschreven weer. Een deel van je verhaal was ook ons verhaal, dus herkenbaar. Inmiddels weer gewerkt vandaag, maar ik voel nog steeds mijn benen, wat hebben we veel gelopen de afgelopen 10 dagen. Ik vond het heel fijn je te zien, te weten waar en hoe je leeft en met wie. En het is fijn om te weten dat je je zo op je plek voelt daar en dat je je zo goed redt met alles. (Rare zin!)
    Liefs mama

  • 21 November 2016 - 21:30

    Karin:

    Hallo Inger,
    Leuk om op deze manier deelgenoot te worden van je leven in Spanje. Herkenbaar omdat wij hier 3,5 jaar geleden op vakantie zijn geweest. Veel plezier nog voor de komende periode en geniet van je weekend met Benny.

  • 22 November 2016 - 09:33

    Karin:

    Heey, wat weer een gezellig verhaal. Niets te lang hoor, leest lekker weg, zo die verhalen... Na deze week nog één schoolweek en dan nog lekker chill-tijd. Wat zul je weer moeten wennen aan het klimaat hiero als je weer terug bent. Maar zover is het nog lange niet ;)
    Voor nu: veel plezier nog daaro en natuurlijk ook genietze met Benny, dit weekend in Malaga.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sevilla

Sevilla

Een half jaar als erasmusstudent studeren in de warmste stad van Europa: Sevilla

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2017

Nog 9 dagen!

25 December 2016

Veel

21 November 2016

Een heeeeleboel

22 Oktober 2016

Gewenning

25 September 2016

Time flies
Inger

Actief sinds 06 Sept. 2016
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 7969

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2016 - 30 Januari 2017

Sevilla

Landen bezocht: